-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35795 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

راز جاودانگي شريعت اسلام در چيست؟
راز جاودانگي شريعت اسلام در دو چيز نهفته است:
الف ـ شريعت اسلام، براي تأمين نياز طبيعي و فطري بشر به هدايتهاي الهي، كاملترين برنامه را ارائه كردهاست، به گونهاي كه بهتر و كاملتر از آن قابل تصور نيست.
ب ـ در قلمرو احكام عملي نيز يك رشته اصول و كليات جامع و ثابت را بيان نموده كه ميتواند پاسخگوي نيازهاي نو بنو و متنوّع بشر باشد. گواه روشن اين امر آن است كه فقهاي اسلام (بويژه شيعه) در طي چهارده قرن توانستهاند به تمام نيازهاي جوامع اسلاميدر زمينة احكام عملي پاسخ گويند، و تاكنون موردي پيش نمايده است كه فقه اسلامي از پاسخ گفتن به آن ناتوان باشد. امور زير در تحقق اين هدف مفيد و مؤثر بودهاند:
1ـ حجيّت عقل: اعتبار و حجيت عقل در مواردي كه صلاحيت قضاوت و داوري دارد، يك از طرق استنباط وظايف بشر در طول زندگي است.
2ـ رعايت اهمّ در موارد تزاحم با مهمّ: ميدانيم كه احكام اسلام، ناشي از يك رشته ملاكات واقعي و مصالح و مفاسد ذاتي (يا عارضي) در اشياست كه برخي از آنها را عقل به دست ميآورد و برخي ديگر را شرع بيان ميكند. با شناخت اين ملاكات، طبعاً فقيه ميتواند در موارد تزاحم آنها، اهم را بر مهم ترجيح داده و مشكل را حل كند.
3ـ فتح باب اجتهاد: گشوده بودن باب اجتهاد به روي امت اسلامي ـ كه از افتخارات و امتيازات تشيع است خود از عوامل تضمين كنندة خاتميت آيين اسلام است، زيرا در پرتو اجتها زنده و مستمر، حكم مسائل و حوادث جديد همواره از قواعد كلي اسلامي استنباط ميشود.
4ـ احكام ثانويه: در شريعت اسلام علاوه بر احكام اوليه، يك رشته احكام ثانويه وجود دارد كه ميتواند بسياري از مشكلات را حل كند. فيالمثل، در جايي كه تطبيق حكمي بر موردي، ماية عسر و حرج يا زيان و ضرر افرادي گردد (با توجه به شرايطي كه در فقه بيان شدهاست) اصولي چون قاعدة نفي حرج يا لا ضرار ميتواند به توانايي شريعت در شكستن بنبستها و رفع تنگناها كمك نمايد. قرآن كريم ميفرمايد: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» حج/78. رسول گرامي نيز اعلام ميدارد: «لا ضَرَر وَ لا ضِرار». بايد گفت مكتبي كه اين دو قاعده و نظائر آن را دارد، هيچگاه پيروان آن در زندگي به بنبست كشيده نخواهند شد.

: آية الله جعفر سبحاني
منشور عقايد اماميه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.